Ministerie van Doedelzaken

Review

Pipe Bands – Jeannie Campbell

29 juni 2022

Geschiedenis pipe bands in boekvorm

Het was even schrikken toen het in Edinburgh bestelde geschiedenisboek ‘Pipe Bands’ van Jeannie Campbell MBE binnenkwam. Het was mij bekend dat het boekwerk met 850 pagina’s niet bepaald tot ‘bedlectuur’ gerekend kan worden, maar dat het zo groot en zwaar was, had ik niet verwacht. Groot en zwaar in zowel omvang en gewicht als in inhoud. De titel van het boek, ‘Pipe Bands’, belooft niets te veel. Het is hét geschiedenisboek van pipe bands wereldwijd en bevat veel informatie en foto’s. Er gaat letterlijk een wereld voor je open.

Jeannie Campbell is in Groot-Brittannië auteur van diverse boeken en veel artikelen over pipe bands en hun geschiedenis maar ook over het maken van doedelzakken. Ze was curator van het ‘Bagpipe museum’ van het ‘College of Piping’ in Glasgow. Ze schreef voor diverse (online) magazines en versloeg diverse competities. Eerder publiceerde ze de boeken ‘Highland Bagpipe Makers’ en ‘More Highland Bagpipe Makers’. In 2014 werd ze voor haar bijdrage aan de doedelzakwereld geëerd met een MBE (Member of the British Empire) door de Britse koningin Elizabeth II.

Het boekwerk ‘Pipe Bands’ is met recht een geschiedenisboek over doedelzakbands. Het verscheen in het najaar van 2021 en was al snel uitverkocht met een herdruk (met kleine inhoudelijke aanpassingen) tot gevolg. Als je het wilt lezen, moet je er even voor gaan zitten. Het is ook prima te gebruiken als naslagwerk. Ze start met de voorgeschiedenis van pipe bands, de eerste militaire doedelzakbands en de start van civiele pipe bands. Daarna volgen zo’n twintig hoofdstukken waarin ze stilstaat bij het ontstaan van pipe bands in diverse landen en continenten. Tevens behandelt ze ook bepaalde type bands zoals de vrouwelijke doedelzakbands en de boys brigade bands. Na de Tweede Wereldoorlog behandelt ze per decennia de belangrijkste ontwikkelingen als het gaat om bands. Uiteraard is er ook een hoofdstuk over doedelzakbands in de landen van het Europese vasteland, zoals Nederland en België. Het boek wordt afgesloten met een overzicht van de winnaars van de  wereldkampioenschappen voor bands, jeugdbands en solo drumming.

Als Nederlander was ik natuurlijk benieuwd wat Jeannie Campbell over Nederlandse bands heeft geschreven. In één ding word ik niet teleurgesteld: mijn naam wordt genoemd. Ze behandelt in vogelvlucht het ontstaan van de meeste bands. Ze begint in 1949 bij het ontstaan van de pipe sectie van het Heerlens Politie-muziekkorps, formeel de eerste doedelzakband van Nederland, en noemt namen van bands en oprichters. Bij sommige Nederlandse verenigingen staat ze wat langer stil en andere bands worden niet of heel kort genoemd. Ook noemt ze enkele belangrijke competitieresultaten en gaat ze redelijk uitvoerig in op Music Show Scotland van Highland Valley Pipes and Drums.

Voor geschiedenisliefhebbers en/of echte verenigingsmensen is het boek een waardevolle informatiebron. Als bibliothecaris zie ik ook wat nadelen. Zo is de bronvermelding onduidelijk. Het boek pretendeert geen wetenschappelijke publicatie te zijn, maar soms ben ik wel benieuwd wat de bron is van bepaalde informatie. De index van het boek is vooral een index van bandnamen. Ja, dat is handig, maar in een werk van 850 pagina’s en zo veel informatie is het naar bepaalde zaken dan wel lastig zoeken. Maar goed, het is een boek over pipe bands, dus begrijpelijk is het wel.

Ik vind het een genot om door het boek te grasduinen en me te vergapen aan de rijke historie van deze bijzondere muziekvorm en vooral de bands en de mensen daarachter. Voor de prijs van 35 Britse pond hoef je het niet laten. Een groter probleem is hoe je het boek in Nederland gaat krijgen zonder een vermogen te betalen aan portokosten en invoerrechten. Gelukkig was mijn leverancier zo aardig het naar de Engelse schoonmoeder van mijn collega in London te sturen. Via Tenerife en Eindhoven kwam het uiteindelijk in Groningen aan.

Pipe Bands van Jeannie Campbell MBE is uitgegeven door de auteur zelf en verkrijgbaar bij diverse webshops voor pipe band onderdelen.

© Ministerie van Doedelzaken

Andere reviews

Finding bagpipe freedom – Andrew Douglas

Cees Krottje: “al met al een zeer ver­helderend en inspirerend boek waar menig piper (of andere muzikant), pipe instructeur, pipe major of band manager nut­ti­ge kennis en muzikaal-educatief advies uit kan putten om zijn of haar spel, of zelfs band, tot een hoger niveau te tillen. Ofschoon ik veel eerder al had overwogen om de pipes weer uit die spreekwoordelijke wilgen te plukken, heeft deze uitgave mij geholpen om ook echt die step weer te zetten.”

Pipers – William Donaldson

Pipers – William Donaldson

Het boek ‘Pipers’ van William Donaldson oogt met zijn matkleurige opvallende voorkant als een roman, maar is toch echt een boek vol geschiedenis over pipers en pipe music. De 220 pagina’s tellende pocket heeft vooral pipers als doelgroep alhoewel liefhebbers van de geschiedenis van doedelzakmuziek en pipe bands ook aan hun trekken komen.